Hoi An

3 december 2017 - Hoi An Ancient Town, Vietnam

Na een korte treinreis van Hue naar Da Nang gingen we op zoek naar de yellow bus die ons voor een cheapie prijs naar Hoi An zou brengen. Na wat tips de lokale bushalte gevonden en er kwam zowaar een yellow bus. In Nederland zou deze allang van de weg worden afgehaald maar goed een leuke ervaring in een gammele bus, why not...

Na zo’n anderhalf uur in deze bus over wegen die recentelijk nog zijn weggeslagen door een typhoon bereikten we de Ancient Town Hoi An. Hier checkten we in in ons boutique hotelletje Riverside. Je raadt het al naast de rivier tegenover de oude binnenstad. Top locatie, hele leuke kamer naast het zwembad met alles wat we nodig hadden. Behalve heel even warm water net toen we ons even wilde opfrissen van de reis. Maar goed een koude douche en daarna het charmante Hoi An in met zijn oude gebouwen, oude koloniale gele kleuren op de muren van de gebouwen. De straten heel gezellig verlicht met gekleurde lampionnen en lampionnen met kaarsjes die over de rivier dreven.

Na een wandeling door de binnenstad hebben we een gaaf en mooi restaurantje opgezocht, een heus wine en dine restaurant met heerlijk eten en lekkere wijn. Na dit heerlijke diner zijn we verder gelopen en kwamen we er achter dat de gevolgen van de typhoon nog te zien waren door de hoge waterspiegel en straten die nog blank stonden. Zo’n twee weken geleden stond het hier zo’n 40cm hoog. Maar goed, dat kon de pret niet drukken alvorens we ons aan een paar cocktails hebben gewaagd tijdens happy hour... 😇 Vervolgens ons heerlijk bed opgezocht en goed geslapen.

De tweede dag in Hoi An hebben we na een ontbijtje rustig door Hoi An gestruind, sfeer geproefd en veel mooie foto’s gemaakt. Het is een heel fotogeniek stadje. ‘s Middags uitgebreid gelunched en een paar uur later afscheid genomen van Hoi An. De gele bus heeft ons weer terug naar Danang gebrachte dat was wederom een avontuur. Deze chauffeur had een vrij zware voet en liet zich door de slechte staat van de wegen niet tegenhouden. We zijn het inmiddels wel gewend.

Aangekomen in Danang hadden we nog tot 23u om te overbruggen. Die uurtjes hebben we goed benut. Eerst vlakbij het station een kom noodles met shrimp&egg gegeten en vervolgens onze backpacks in dat restaurant achtergelaten, zodat we een stuk konden gaan wandelen. De eigenaar van het restaurant had voor ons een leuke wandelroute in gedachten voor een paar uur en dat is goed bevallen. Danang is de derde grootste stad van Vietnam en dat kun je goed merken. Het is een levendige stad, veel bedrijvigheid, veel nieuwe bouwprojecten, etc. Teruggekomen bij het restaurant hebben we de overige tijd gedood met een praatje met de eigenaar en een paar biertjes met hem gedronken ;) Vervolgens overgestoken naar het station en geboard voor onze treinreis naar Binh Thuan.

Ditmaal hadden we een bedje gereserveerd in een 6-berth sleeper cabin, omdat de 4-berth cabines niet beschikbaar waren, en dat gaf meteen een kleine uitdaging. Onze ‘bedden’ waren helemaal bovenin de cabin en dat was serieus een behoorlijke klim. Fijn ook dat er voor ons schijnbaar al mensen in hadden liggen te meuren. In het matrasje van Dennis zat een natte plek. Niet teveel over nadenken. Deken erover en op naar dromenland. Gelukkig waren we erg moe en deed de claustrofobische ervaring ons niet zo veel. We hadden een reis van 13 uur voor de boeg, dus konden er wat uurtjes slaap ingehaald worden. Die nacht heerlijk gedroomd over zon, zee en strand op onze volgende bestemming :)

1. Ralph:
    9 december 2017
    Ziet er weer geweldig uit bij jullie!
    Wat een avonturen :)
  2. Marion:
    9 december 2017
    Wat een belevenissen allemaal.
    Prachtig iets om nooit meer te vergeten.
    Jullie zien er goed uit en de foto's van de omgeving de mensen enz zijn heel mooi.
    Geniet nog lekker allebei.......want voordat je het weet zijn jullie terug in dit koude winterse kikkerlandje.Dikke kusssssssss van mams.
  3. Rob:
    10 december 2017
    Spannend reisavontuur met heel wat onverwachte (en onvergetelijke!) belevenissen. De foto's en filmpjes uit Saigon hebben we al ontvangen. Ben nu dus ook benieuwd naar de verhalen uit het zuiden van Vietnam. Grandioze vakantie!!