Reis naar Sapa en de eerste twee dagen in Sapa

26 november 2017 - tt. Sa Pa, Vietnam

Donderdagavond zijn we na de busrit vanuit Halong Bay aangekomen in Hanoi. Dat voelde meteen vertrouwd. Gek hoe dat kan na er slechts een paar dagen te hebben doorgebracht. We werden door de buschauffeur ergens aan de rand van Old Quarter gedropt en gingen vervolgens op weg naar het treinstation. Daar hebben we een hapje gegeten (bahn mi: de Vietnamese variant op het broodje Döner kebab 😜) en het kantoortje opgezocht waar we ons moesten melden voor de treintickets. We kregen in eerste instantie tickets in de handen gedrukt voor 2 zitplaatsen, maar gelukkig waren we alert en zijn we daar niet ingetrapt. Na een korte ‘zoektocht’ kon hij toch onze tickets voor de soft sleepers vinden en zijn we een uurtje  later samen met een handjevol nogal verloren uitziende toeristen naar de trein gebracht.

In onze cabine was plaats voor 4 personen en er lag al een man te tukken. Leuke anekdote: na vertrek is Dennis even naar de restauratie gegaan om te proberen een WiFi signaal op te pikken en heeft onze medereiziger de deur van de cabine vanbinnen afgesloten. Esther lag te slapen. Heel fijn. Maar eind goed al goed 😂Dennis kwam terug en uiteindelijk ging de deur weer open.

De treinreis verliep prima. Bijzondere ervaring! We vonden dit echt gaaf om meegemaakt te hebben. Bij aankomst in Lao Cai was het half 6 in de ochtend en regende het pijpenstelen. Met slaperige hoofden zochten we naar de lokale bus die ons naar Sapa zou brengen. Die busreis duurde een uurtje. Een mooie rit de bergen in met een ongetwijfeld prachtig uitzicht als het droog en zonnig weer is. Met de vele regen en een gevoelstemperatuur van 2 graden lag er echter een grote deken van mist over Sapa en de omringende heuvels en dalen.

Nadat we bij aankomst de bus zijn uitgestapt werden we meteen omringd door een groepje enthousiaste Hmong dames. “You want do trekking with me? You want do shopping? Buy from me nice things!” Nou...nee daar hadden we ff géén zin in. Maar je moet echt blijven lachen en allerliefst aangeven dat je nu geen interesse hebt. En dat 26x. En dan kun je doorlopen zonder dat ze blijven ‘plakken’. Meestal. Bij aankomst in het hostel hebben we ingecheckt en zijn vervolgens Sapa gaan verkennen. Een heel sfeervol stadje dat wel helaas merkbaar steeds meer trekjes krijgt van een soort Valkenburg aan de Geul. Heel toeristisch, veel winkels met extreem goedkope North Face kleding en zelfs een paar restaurantjes waar je pizza en hamburgers kunt eten. Zo jammer, maar het is de realiteit. Zulke bijzondere plekjes worden nou eenmaal door de massa ontdekt. Wacht dus niet nog 5 jaar en bezoek Sapa zo snel mogelijk. Het is nu nog een heel bijzondere plek met veel lokale sfeer.

Die middag zijn we ondanks de vele regen toch een kleine wandeling gaan maken richting Cat Cat village, maar de vermoeidheid en de kou speelden ons op een gegeven moment echt parten. We konden de weg niet vinden en we waren drijfnat en door en door koud. Allebei vooral veel zomerkleding ingepakt, dus we liepen al bijna een week rond in dezelfde lange broek en hetzelfde truitje met lange mouwen. Gelukkig wel een jasje en regenjasje bij ons ;) In de avond hebben we in Sapa een ergens heel lekker en lokaal ge-bbq’ed en die nacht heel goed geslapen, ondanks afwezigheid van een verwarming. Gisteren zijn we weer met frisse moed op pad gegaan voor een langere wandeling. Het was nog steeds koud, maar het regende niet meer zoveel, dus we voelden ons weer mens. Cat Cat village dient als de ‘gateway’ naar de echt bijzondere en mooie plekjes om te wandelen en hiken in de regio rondom Sapa. Zelf is Cat Cat village ook erg leuk, maar nogal overrompeld door hordes Japanse toeristen, en dat voelt af en toe een beetje als een afknapper. We probeerden het te negeren en er de humor van in te zien. Zo snel als mogelijk een weg ingeslagen die door de hordes vermeden werd en toen konden we heerlijk rustig wandelen en genieten van de omgeving. Door de vele modder hebben we niet helemaal door kunnen wandelen naar Lai Chau en Ta Van en hebben we ons op de terugweg achterop een motor weer laten afzetten in Sapa. ‘S avonds heeft Dennis zich een mooie North Face jas gescoord voor een heel zacht prijsje en Esther een wandelbroek. Die jeans die ze al de hele week gedragen heeft is vanochtend de prullenbak ingegaan. Weg met dat stinkding.

Het weer ziet er vanaf vandaag hier een stuk beter uit, dus we gaan weer proberen naar Lai Chau te wandelen. Verder moeten we nog een nachtbus regelen naar Ninh Binh voor morgenavond. Als het goed is zijn we dus vanaf dinsdag in een warme omgeving en kunnen de t-shirts eindelijk gedragen worden :)

1. Rob Franssen:
    26 november 2017
    Wow! Die nattigheid en kou zijn wat minder, maar zo te lezen gaat dat de vakantiepret niet bederven. Have fun. We zien uit naar jullie vervolgblogs 👍🏻
  2. Ralph:
    26 november 2017
    Jullie zijn echte bikkels :)
    Love
  3. Marion:
    26 november 2017
    Prachtig .Wat een bijzonder mooie reis.
    Hoop voor jullie dat het weer snel beter word,dan ziet het er nog mooier uit allemaal.
    Dikke kusssssssssss