Ho Chi Minh

11 december 2017 - Tân Bình, Vietnam

Na hele mooi en zonnige dagen is het tijd om met de bus naar Saigon te reizen. Om 9.45 worden we door de bus bij ons hotel opgehaald en kunnen we plaatsnemen in ons ligbedjes. jazeker soort van bedjes in de bus. Het wordt dus een relaxe ligreis naar Ho Chi Minh. Wederom eens iets anders dan thuis. De reis zal zo’n 5 uur duren dus het is wel aangenaam vertoeven op deze manier. Na een leuke reis door weer een totaal ander landschap en gedeeltelijk al de Mekong Delta arriveren we in een snikheet Saigon. Gelukkig is ons Eco hostel redelijk dichtbij en kunnen we er in zo’n 15 minuten naartoe lopen.

Na te hebben ingecheckt en de spullen op onze nieuwe kamer, met soort van capsules waar we in gaan slapen, te hebben gelegd lopen we eens een rustige ronde door deze bruisende stad. Modern en oud loopt hier door elkaar heen, van gave skyscrapers tot oude huisjes. De eerste dag sluiten we af met een lekker drankje en heerlijk streetfood in een lokaal zijstraatje. Ook hier zie je overal leuk pop up restaurantjes die heerlijk vers eten bereiden. Een genot om van te smullen dus en dat voor EUR 2.50max.

Na een goede nachtrust gaan we op zoek naar een plekje waar ze heerlijke Bahmi maken en hun eigen brood bakken. Ook deze zaak ligt niet aan een bekend plekje maar ergens in een achteraf zijstraatje. Altijd een ervaring, mensen spreken geen Engels en we vallen echt op. De enige niet Vietnamezen. Altijd een succes zo’n zaakje. Na het ontbijt begeven we ons aan een wandelroute uit de Lonely Planet die ons de hoogtepunten laat zien van deze super stad. Operahuis, Reunification Palace etc het komt allemaal voorbij oftewel een leuke City wandeling met een vleugje geschiedenis. Aan het einde van de tocht begeven we ons naar een bar op de 23ste verdieping van een skyscraper waar we leuke fotos maken en een verfrissend drankje nemen. Daarna lopen we verder en slenteren we wat door steegjes en achteraf straatjes om eens de cultuur goed op te snuiven. Aangezien het zaterdag is begeven we ons ‘s avonds op Walkingstreet nabij het backpackersdistrict waar de straat is afgezet en een gezellig drukke sfeer heerst. Toeristen, Vietnamezen een groot feest op straat. Wij eten ons iets lekkers bij een Oosters restaurant en gaan de drukte eens van een skybar bekijken. Gezellig en leuk dus.....

Een nieuwe dag en vandaag hebben we een toer gepland. Eerst een City toer naar het oorlogsmuseum, Chinatown, tempel en een drukke markt in de ochtend. In de middag na de lunch worden de bekende Cu Chi tunnels bezocht waar de VietCong de Amerikanen bevochten in een gigantisch netwerk van tunnels. Het oorlogsmuseum bevatte gave en bekende fotos plus wat tanks, vliegtuigen etc die waren achtergebleven of neergehaald. Een stukje geschiedenis die de Amerikanen liever vergeten. Maar WoW het ziet er toch wel indrukwekkend uit ook al is het de Noord Vietnamese versie van het verhaal natuurlijk. Na deze eerste stop ging de reis verder richting Chinatown met eerst nog ergens een koffie stop. In Chinatown bezochten we een mooie oude tempel en daarna door naar een leuke en drukke markt.. Altijd leuk om even tussen al dat voedsel en meuk heen te lopen. Na deze stops werd het tijd vroor de lunch en na de lunch de tocht richting de Cu Chi tunnels. Dit werd natuurlijk het hoogtepunt van de dag. Het tunnelsysteem waaruit vele aanvallen op de Amerikanen werden gevoerd en waar men schuilde tijdens het werpen van de bommen en Mr Orange. Bijnaampje voor de napalm die er flink is gedropt door de Amerikanen. De wandeling door dit openluchtmuseum was echt leuk en tof om te zien. Die smalle putholes waar men in zat, de boobytraps die werden gebruikt, sinasappalgranaten etc. Natuurlijk zijn we ook een 60 meter lange tunnel ingegaan. Van lopen was geen sprake het was echt kruipwerk. Top ervaring... Aan het einde werd er nog een film bekeken waar het vredelievende volk werd geterroriseerd en gebombardeerd door de vijand. Logischerwijs was dit een oude communistische propaganda film. Toch wel leuk om deze kant van het verhaal eens te zien. Na de tocht door het museum volgde de busreis terug naar Saigon en was het inmiddels al donker. Na aankomst in Saigon even douchen, opfrissen en lekker de laatste avond ergens eten in deze geweldige stad....

De volgende dag stond de vliegreis naar Phu Quoc op het programma. Een paradijsje van een eiland. Hier wordt het weer relaxen, zonnen en van de zee genieten aangezien we een leuk resort hebben geboekt, het Sea Sense Resort een beetje ten Noorden van de bekende strandjes en dus hopelijk wat rustiger.....