Ninh Binh/Tam Coc

29 november 2017 - Tam Coc, Vietnam

Aloha,

De laatste dag in Sapa, nog maar eens kijken wat de beste oplossing voor de reis naar Ninh Binh is. Na diverse mensen gesproken te hebben, reviews te hebben gelezen en ook met de dame van het toeristenburo gesproken te hebben. Toch de keuze gemaakt voor de trein terug naar Hanoi en dan door met de trein naar Ninh Binh. Beter comfort dan de bus en geen gekke fratsen van vage chauffeurs en brandende bussen.

Wederom een zonnige dag en wat meer door Sapa gewandeld. Stukjes waar bijna geen toeristen komen en Sapa het zelfs een meertje waar we lekker van de zon hebben genoten. Verder hebben we rustig aan gedaan en in de loop van de namiddag de bus naar Lao Cai genomen via een van de mooiste bergpassen. Geweldige uitzichten om van te genieten.

Eenmaal in Lao Cai aangekomen de treinkaartjes gehaald en de tassen geparkeerd. Aangezien we nog een paar uurtjes hadden zijn we naar de grens gelopen. Hier hadden we een leuk uitzicht op China en wat er zich zoal daar afspeelde. Geen auto’s maar alleen voetgangers die de grens oversteken met fietsen volgeladen me dozen en producten.

Nadat we terug waren bij het station, iets gegeten en geboard voor de trein. Na een koffie, snel het,licht uit en slapen. Rond 5.30 in de ochtend wederom een koffie en we arriveerden weer in Hanoi, snel naar spoor 1 voor de trein naar Ninh Binh aangezien deze om 6 vertrok.

Wederom een ervaring, hier hebben ze zelfs nog houten bankjes in de trein, geen zittoilet maar zo’n Frans gat. 😊 Gelukkig hebben wij de softseats in de tweede klasse. Na 2 uurtjes in de trein komen we aan op het station Ninh Binh. Hier nemen we een normale taxi. Meestal komen hier direct mannetjes naar je toe die je ritjes aanbieden maar tja zo betrouwbaar is het allemaal niet. Dus gewoon en snel met de groene wagen naar ons nieuw plekje in Tam Coc. Hier hebben we de spullen gedropt en  opgefrist.

Bij ons verblijf hebben we 2 fietsen gehuurd voor 30.000 Dong omgerekend €1.10 en zijn we tussen de rotsen gaan fietsen met geweldige plekjes, tempels, rijstvelden, en soms ook even een stukje omhoog ergens klimmen. 1 van de attracties die ze hier doen zijn toeristen rondvaren op bootjes door grotten en langs de mooie velden en karstrotsen. Deze bootjes worden met de voeten geroeid. Erg leuk en mooi om te zien. Tijdens onze fietstocht kwamen we op een mooi en minder toeristisch plekje waar ook van deze bootjes lagen maar dan niet met hordes toeristen die met een dagtrip vanuit Hanoi zijn afgezet. Dus hier zo een tocht door 3 grotten gemaakt en door mooie rijstvelden en landschappen. Na deze tocht van meer dan 1 uur langzaam via achteraf weggetjes en veldpaden terug naar ons verblijf om ons klaar te maken voor diner.

Na een kleine wandeling door de velden naar het dorpje hebben we heerlijk bij een lokaal restaurantje iets gegeten. Na deze lange dag heerlijk ons bed ingekropen want het was best een lange en vermoeiende dag.

Om 8 ging de wekker wederom en na een warme douche ontbijt om daarna te beginnen aan een wandeltocht door de rijstvelden naar de Mua Caves en tempel. Deze tempel ligt boven op een karstrots en er zijn zo’n 500 treden te beklimmen. Pittig maar de beloning is geweldig. Top uitzicht over rijstvelden, riviertjes en veel karstrotsen die tot aan de horizon reiken. Na wat foto’s en de tocht naar beneden ons getrakteerd op een lekkere koude cola. Alhoewel de lucht grijs oogt is het toch behoorlijk benauwd en zweterig weer. Genoeg drinken dus. Onder in het parkje door de grot gewandeld en door het park. Vervolgens verder gelopen en een tocht richting het dorp gemaakt. Waar we eens vanaf een terras hebben gekeken naar alle dagtoeristen die hier af en aankomen. Na een fijne lunch terug richting Homestay, nog effe douchen zodat we fris de trein in kunnen en uitchecken. Om 22.30 vertrekt onze nachttrein naar de volgende stad Hué. Dus even dit verhaaltje hier aan het vijvertje af typen en als Esther zo de taxi aan de balie regelt kunnen we op tijd richting het station. 😉

De groeten uit waanzinnig Vietnam

1. Shireen:
    29 november 2017
    Dat klinkt allemaal heel leuk en indrukwekkend. Veel plezier in Hué!
  2. Cyriel:
    29 november 2017
    Ik begin zo langzamerhand gruwelijk jaloers te worden.... Fijn dat het tot nu toe zo'n mooie reis is. Veel plezier nog!
  3. Marion:
    29 november 2017
    Wowwwww wat een geweldige foto's
    Die uitzichten en vergezichten prachtig.
    Zo fijn om van hieruit ook mee te reizen met jullie.
    Geniet ze lekker schatties bij jullie volgende belevenissen .Dikke kussssssss mamsje xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Anne:
    30 november 2017
    Mooiii!!!!
  5. Jurgen ten asbroek:
    1 december 2017
    Hoi nog wat gemerkt van de stormen die er zijn geweest
  6. Martje:
    4 december 2017