Yes, eindelijk mooi weer in Sapa!!!!

27 november 2017 - tt. Sa Pa, Vietnam

Eindelijk het weer waar we voor naar Sapa zijn gekomen. Eigenlijk bestaat er niet zoiets als ‘slecht’ weer of ‘vies’ weer en dat hoor je ons normaal gesproken ook niet zo snel zeggen. En toch is het heel jammer als je in Sapa te maken krijgt met continue regen en koude temperaturen. We hadden van tevoren een aantal bijzondere trektochten voor ogen die ons van de berg naar beneden, langs rijstvelden en dorpjes naar prachtige afgelegen plekjes zouden brengen.

De eerste twee dagen in Sapa was ons dat vanwege de weersomstandigheden helaas niet gegund, maar toen we gisterochtend wakker werden en uit het raam van onze dorm room keken werden we toch heel blij. Eindelijk droog weer en maar liefst 8 graden! We hebben rustig de ochtend opgestart door nog even wat te luieren en daarna te ontbijten. Vervolgens gingen we op pad. Niet via Cat Cat village, maar de andere kant op. Via die weg zagen we het dagelijks leven van de mensen hier langzaam aan ons voorbij komen. Van buitenspelende kindjes tot een net geslacht varken waarvan de onderdelen op een tafel uitgestald lagen langs de kant van de weg.

Na een klein uurtje wandelen konden we naar beneden doorsteken richting Lai Chau. We werden meteen vergezeld door een Hmong meisje. Ze wilde graag met ons meelopen, zodat ze ons kon guiden en natuurlijk spulletjes kon verkopen. Dat is de insteek in ieder geval. Ze bleef in de buurt, ondanks halfslachtige pogingen van ons om aan haar te ‘ontsnappen’ ;) We waren in ieder geval niet de enigen. Je ziet hier overal groepjes toeristen waar een aantal Hmong of Red Dzao dames naast lopen. Na een prachtige afdaling naar Lai Chau hebben we in dat dorp gelunched op aanraden van onze Hmong chaperone.

Het stokje werd vervolgens schijnbaar overgedragen aan twee charmante Red Dzao dames, want die hebben ons na onze lunch vergezeld naar het dorp Ta Van. Wederom zoveel moois wat we onderweg tegenkwamen. Je bent dan echt in een andere wereld. We hadden een leuke klik met deze twee dames, dus we hebben tegelijkertijd veel van ze geleerd over hun manier van leven. Heel indrukwekkend. Na Ta Van te zijn uitgelopen hebben we een aantal mooie spulletjes van ze gekocht en hebben de echtgenoten van deze dames ons achterop de motor terug naar Sapa gebracht. Dat was op z’n zachtst gezegd een 8 kilometer bumpy ride. Wegen en paden waar je misschien met een mountainbike overheen gaat, maar zeker niet op een andere manier. Het was af en toe echt even met de billen knijpen en een wees gegroetje doen, maar de ervaring op zich was achteraf gezien natuurlijk geweldig :D

‘s Avonds hebben we ergens een lekker hapje gegeten en zijn vervolgens al redelijk op tijd richting ons bedje gegaan. Vandaag is onze laatste dag in Sapa en we hebben nog niet besloten hoe we vanavond naar Ninh Binh af zullen reizen. Met de bus of met de trein. Het is een overnight reis, dus we zullen heel wat uurtjes in de bus óf trein doorbrengen. Het hostel verkoopt tickets voor een directe bus naar Ninh Binh, maar over die bus company hebben we een aantal, op z’n zachtst gezegd, shockerende reviews gelezen op internetforums. Agressieve chauffeurs, intimidatie van Westerse toeristen door de chauffeur, het random verwijderen van bagage en deze ergens lozen, etc etc.

We hebben inmiddels iets teveel van die reviews gelezen en geven enerzijds de voorkeur aan de sleeper train via Hanoi. Anderzijds kan het wel weer een spannend avontuur worden en gaat de rit direct naar Ninh Binh. In onze volgende update kun je lezen hoe en of we in Ninh Binh zijn aangekomen. Cheers!

1. Bianca:
    27 november 2017
    Zon in Sapa maakt het geheel een stuk mooier. Het uitzicht over de rijstvelden en de dorpjes in het dal en natuurlijk nu het uitzicht op de Fansipan! Dat is Sapa op zijn best. Enjoy!
  2. Marion:
    29 november 2017
    Prachtig om jullie ook via deze weg te volgen,voelt toch een stukje dichterbij.Ook al zijn jullie heel ver van ons vandaan.Een huwelijks reis om nooit te vergeten.Wat jullie zien en ervaren maken niet veel mensen uit deze regio mee.
    Dikke kusss van mamsje xxx
  3. Martje:
    4 december 2017
    Wat een mooie reis zeg! Heel leuk om te lezen en de foto's te zien!